Powołanie Akademii w Aleksandrii - Rozważania Filozoficzne i Naukowe W 2. Wieku

 Powołanie Akademii w Aleksandrii - Rozważania Filozoficzne i Naukowe W 2. Wieku

W 2. wieku naszej ery, w samym sercu cesarstwa rzymskiego, miało miejsce wydarzenie, które miało na zawsze zmienić krajobraz intelektualny starożytnego świata – powołanie Akademii w Aleksandrii. To nieprzypadkowe połączenie wielkiej tradycji filozoficznej z pragmatycznym podejściem do nauki dało początek instytucji, która stała się prawdziwym ogniskiem wiedzy i dyskusji przez wiele stuleci.

Aby zrozumieć wagę tego wydarzenia, musimy cofnąć się o kilkaset lat. Aleksandria, port nad Morzem Śródziemnym w Egipcie, była już wówczas ważnym ośrodkiem handlowym i kulturalnym. W 331 roku p.n.e., po zdobyciu miasta przez Aleksandra Wielkiego, zaczęto budować Bibliotekę Aleksandryjską – miejsce, które miało gromadzić wszystkie dostępne dzieła literackie, filozoficzne i naukowe starożytnego świata.

Biblioteka stała się centrum intelektualnym dla uczonych z całego imperium, a jej kolekcję wzbogacały nawet prace utracone w innych częściach świata. Wraz z Biblioteką rozwijało się również środowisko akademickie. Filozofowie, matematycy i astronomowie spotykali się, dyskutowali i wymieniały się swoimi odkryciami.

W 2. wieku n.e., cesarz Hadrian, wielki miłośnik kultury greckiej i rzymskiej, zdecydował się formalnie ustanowić Akademię w Aleksandrii. Miała ona być miejscem, gdzie nauka i filozofia będą rozwijać się na najwyższym poziomie, a jej zadaniem było gromadzenie i przekazywanie wiedzy przyszłym pokoleniom.

Akademia w Aleksandrii była podzielona na różne katedry: matematyki, astronomii, fizyki, medycyny, literatury i filozofii. Każda katedra miała swojego dyrektora, wybitnego eksperta w swojej dziedzinie, który kierował pracami naukowymi i edukacyjnymi.

Nauka W Akademii Aleksandryjskiej

Studenci Akademii pochodzili z różnych części cesarstwa. Do Aleksandrii przybywali młodzi ludzie z ambicją zdobycia wiedzy, którzy chcieli się uczyć od najlepszych nauczycieli. Program nauczania był bardzo wymagający i obejmował zarówno studia teoretyczne, jak i praktyczne. Studenci musieli zgłębić dzieła filozoficzne platońskich, Arystotelesa i innych greckich mistrzów myśli.

Nauka matematyki skupiała się na geometrii Euklidesa, arytmetyce Diofantusa i trygonometrii Hipparcha. Astronomowie obserwowali ruchy gwiazd i planet, starając się zrozumieć strukturę wszechświata. Fizykowie studiowali zagadnienia ruchu, siły grawitacji i optyki.

Medycyna w Akademii Aleksandrii była na bardzo wysokim poziomie. Herofilos z Chalkidonu przeprowadził pierwsze sekcje zwłok, co pozwoliło mu na szczegółowe poznanie budowy ludzkiego ciała. Galen z Pergamon, późniejszy autor licznych prac medycznych, studiował w Akademii i rozwijał nowe metody leczenia.

Wpływ Akademii Na Świat

  • Zachowanie Działu Starożytnej Wiedzy: Akademią Aleksandra była jednym z głównych ośrodków przekazywania wiedzy z czasów starożytnych do późniejszych epok. Biblioteka Aleksandryjska, choć w późniejszych wiekach uległa zniszczeniu, pełniła rolę archiwum i laboratorium intelektualnego, w którym gromadzono i analizowano starożytne teksty filozoficzne, matematyczne i naukowe.

  • Rozwój Nowych Teorii: Akademia Aleksandrii była miejscem narodzin wielu nowych teorii naukowych i filozoficznych. Arystarch z Samos, jeden z astronomów Akademii, zasugerował, że Ziemia krąży wokół Słońca – teoria, która stała się podstawą modelu heliocentrycznego Kopernika wiele wieków później.

  • Kształtowanie Myślenia Filozoficznego: Akademia Aleksandrii była ważnym ośrodkiem filozofii neoplatońskiej. Uczeni Akademii kontynuowali tradycję platońską, rozwijając idee o świecie duchowym i boskim.

Upadek Akademii

Mimo swojej świetności, Akademia w Aleksandrii nie przetrwała próby czasu. W IV wieku n.e., wraz z przyjęciem chrześcijaństwa jako religii państwowej cesarstwa rzymskiego, nastąpił stopniowy upadek Akademii.

Wielu uczonych odeszło z Akademii, a instytucja ta straciła na znaczeniu. Ostatecznie Akademia została zamknięta w VII wieku n.e., kiedy Aleksandrię zdobyli Arabowie.

  • Zmniejszanie się Finansowania: Z upływem czasu cesarstwo rzymskie zaczęło doświadczać problemów finansowych, co wpłynęło na ograniczenie finansowania Akademii.

  • Narastająca Nienawiść do Poaganizmu:

Wraz z rosnącym wpływem chrześcijaństwa nastąpiła represja wobec pogan. Wielu uczonych Akademii, którzy byli zwolennikami starożytnych religii greckich i rzymskich, było prześladowanych.

  • Zniszczenie Biblioteki Aleksandryjskiej:

W VII wieku n.e., podczas podboju Aleksandrii przez Arabów, spłonęła Biblioteka Aleksandryjska. Ta tragedia oznaczała utratę ogromnej ilości wiedzy starożytnej, co miało poważne konsekwencje dla rozwoju nauki i filozofii w Europie.

Pomimo krótkiego okresu swojej działalności, Akademia w Aleksandrii odegrała fundamentalną rolę w kształtowaniu kultury intelektualnej starożytnego świata.

Była miejscem, gdzie spotykały się najlepsze umysły epoki, a jej dziedzictwo intellectualne miało wpływ na rozwój nauki i filozofii przez wiele wieków. Chociaż Akademia przestała istnieć, jej duch przetrwał w pracach uczonych, których kształciła, a jej idee kontynuowano przez następne pokolenia myślicieli.